Agresszív fogyókúra
május 22, 2020
Tanulj a hibáidból, képezd magad!
június 1, 2020

Bartucz László – “Növekedj a válságban” című minikurzusa, melyben azonnal használható gyakorlati ötleteket kapsz, mellébeszélés nélkül.

7. pont: Termékfejlesztés

Nyilván a normál üzemben kellene leginkább termékfejlesztéssel foglalkozni. A termékfejlesztés az egyik legösszetettebb műfaj. Több száz oldal sem lenne elegendő ahhoz, hogy önállóan nekiugorj, de azért a főbb pontokat megpróbálom itt összefoglalni.


A válságos időszakok biztosan rákényszerítenek a fejlesztésre.

KÉTFÉLE KÖZELÍTÉSSEL TUDOD MOST PÖRGETNI AZ ÚJ TERMÉKEK / SZOLGÁLTATÁSOK KIDOLGOZÁSÁT

1. AZONNALI KÉNYSZER

Ha most nem tudsz szolgáltatni, akkor másképp kell. Erre vonatkozó példákat a korábbi javaslataim között találsz: https://bcc-hungary.hu/kommunikalj-az-ugyfeleiddel-szerezz-ujakat/ (illetve figyeld a blogot és olvasd el a 4. pontot is: „Az élet nem áll meg”)

  1. Hosszú távra is kiható fejlesztések. Most ezekkel fogunk foglalkozni. Nem javaslom, hogy most (a legsérülékenyebb időszakban, stressz alatt, cashflow problémák közepette) találd fel a spanyolviaszt, vagy lépj be ismeretlen termékekkel ismeretlen piacokra! Általában célszerű a meglévő értékekre alapozni, és a módosult vásárlói szokásokhoz igazítani őket. Egyes válság alatt elterjedt szokásoknak van esélye arra, hogy beépüljenek a normál vásárlói viselkedésbe, és hosszú távon megmaradjanak.

Az értelmezés viszonylag egyszerű: a bomba robbanása után 6 évig rakétasebességgel nőtt a munkanélküliség (értsd: a potenciális vásárlóid bevétele rohamosan csökkent) egész Európában.

2. ENERGIÁT KELL FELSZABADÍTANOD

Először is energiát kell felszabadítanod a fejlesztéshez! Remélhetőleg az első sokkon már túl vagy, és sikerült megbízható módon stabilizálni a működést (vagy éppen átmenetileg teljesen leállítani, hogy legyen szabad energiád), és nem a napi megélhetéseden aggódsz. Ha van olyan tevékenységed, ami jól tömbösíthető, akkor itt az idő a részidős táv-asszisztens, futár, raktáros, ügyintéző, stb. önálló működésének elindítására. Ha napi két órát felszabadítasz, akkor nyertél heti 1 napot az új termékek kitalálására.

3. CÉLSZERŰBB WORKHOP JELLEGGEL DOLGOZNI, NEM EGYEDÜL

Általában szükség van a következő szereplők bevonására: tulajdonos, ügyvezető, szakértő, értékesítési vezető, esetleg bizalmi ügyfél, és TANÁCSADÓ (aki sok termékfejlesztésen van már túl). A változatos összetételű csapatok sikeresebben oldanak ilyen feladatot is, mint a homogén csapatok. Szeresd a számodra kevéssé érthető kollégáidat is ☺!

4. VEDD SORBA A TERMÉKEID/SZOLGÁLTATÁSAID ÉRTÉKESSÉGÉT A PIACON

Célszerű nyereségesség és/vagy válságtűrő képessség szerint csökkenő sorrendben. Használd a meglévő statisztikákat, és ügyfél-felméréseket, NE a saját elképzeléseidet!

  1. Miért jó (milyen értéket ad –lehetőleg számszerűsíthető módon) az ügyfeleknek?
  2. Miben jobb, mint a versenytársak?
  3. Kinek szól?
  4. Hogy érem el az ügyfeleket (kommunikációs csatorna, behúzó termék, üzenet)
  5. Milyen életgörbéje várható (minden termékre nő egy ideig, majd egy idő után csökken a kereslet)?

5. ÍRD ÖSSZE A TRENDEKET MOZGATÓ HATÁSOKAT A SAJÁT PIACAIDON

Ez rengetegféle lehet, és nagyon különböző lehet termékenként.

NÉHÁNY MOSTANI PÉLDA:

1. Webshop kötelező (eddig is az volt, de most már elengedhetetlen)
– Doboztermék: olyan egyértelműen, jól leírt előnyökkel, és specifikációval bíró termék, vagy szolgáltatás-csomag, amit a vásárlók jól értenek, és el tudják dönteni, hogy megéri-e nekik. Ez nem csak kézzelfogható termékek esetében alapvető, és pl. egy tanácsadónak is kötelező
– Online vásárlási platform és online marketing rendszer
– Házhozszállítás, távoli szolgáltatás
– Online ügyfélszolgálat, garancia, ügyfél-támogatás

2. Távoli vásárlást támogató marketing megoldások
Képanyag, videók a termékről, tesztelők bevonása, stb.

3. Távoli elérést és kommunikációt biztosító informatikai megoldások

4. Online ügyintézés

5. Általában minden válságban igaz, hogy a valós értékkel bíró megoldások maradnak piacképesek.
A „divat” jellegű szolgáltatások / termékek csak akkor nem veszítenek, ha egy a válság által alig érintett elitréteget céloznak (ide viszont csak nagy befektetéssel lehet eljutni). A jövőbeli vásárlóid még inkább a kézzelfogható értékeket fogják keresni.

6. ÖTLETELÉS ÉS LISTÁZÁS

A teljesen elborult ötletek is jöhetnek ☺. Célszerű legalább 15-ös listát készíteni. Eleinte akár többször ennyi is lehet, de a végén az a 15 maradjon, amelyik válaszol a következő kérdésekre: miért jó az ügyfélnek? Miben jobb, mint korábban? Milyen előnyt szerzünk vele?

PÉLDA:

Egy rádiós termékfejlesztő workshopon az egyik munkacsoport egy új reggeli műsor projekten dolgozott, a másik pedig egy új értékesítési rendszeren. Végül mindkét projekt megvalósult, több százmilliós eredményt produkálva a cégnek.

7. ELEMZÉS ÉS SZŰKÍTÉS

Melyik ötletet látjuk leginkább piacképesnek? Melyiknek a legbiztatóbb a várható nyereségessége? Melyik érthető könnyen a jövőbeli ügyfeleknek? Stb. A végén maradjon kb. 3, amit ki lehet dolgozni és tesztelni.

8. KIDOLGOZÁS ÉS PIACI TESZTELÉS

Célszerű lehetőleg ismert ügyfeleken tesztelni. Ha sikerül értékesítened a teszt során, akkor az egy jó indikátor. A teszt előtt feltétlenül fontos, hogy előre le legyenek fektetve a minimálisan elvárt eredmények. Gyakori hiba, hogy „beleszeretünk” a termékbe, és sikertelen teszt után is csiszolgatjuk; ahelyett, hogy eldobnánk, ha nem találkozik az előzetes elvárásokkal.

9. KORREKCIÓ, ÉS A VÉGLEGES TERMÉK/SZOLGÁLTATÁS TÖMEGES ELINDÍTÁSA

A teszt tapasztalatai alapján biztosan van mit csiszolni az ígéretes terméken. Utána aztán majd el is kell adni ☺

PÉLDA:

Egyik kedvenc valós példám a válságból kialakult új termék témában egy kanadai cirkusz; a csődből indult, pár éve alatt nyereséges lett, és milliárd-dolláros birodalommá nőtte ki magát a következő 10 évben.

A nyolcvanas években a cirkuszipar óriási válságban volt: drága állatszámok, állatvédők, balesetek, a hollywoodi mozifilmek látványával tarthatatlan verseny, stb.

Az új cirkusz inkább egy opera-koncert-artista-humorista show, mint klasszikus cirkusz. A siker oka a cirkusz közönségének alapos igényfelméréséből és a kényszerből született. Bővebben a történetről itt olvashatsz.

Legyen ez a példa motiváló a munkára ☺


Érdekel a kurzus következő anyaga? Itt kérheted!


Növekedj a válságban – Minikurzus

Ezt a receptet követik a sikeres vállalkozások!

A teljes gazdasági összeomlások esetére viszonylag sztenderd recepteket követnek a sikeres vállalkozások. Ezeket foglalom most össze, és folyamatosan teszem közzé az egyes pontokat is részletesen.

A nehéz helyzetben próbálok tanácsokkal, és ötletekkel segíteni a vállalkozókon.

– Bartucz László

Valós saját tapasztalat (mostani, több százmillió forint árbevételű cégeimet a 2008-2009-es válságban építettem fel; a feleségemmel közös – kb. félmilliárd értékű ingatlan-portfóliónk is ebben az előző válságban született); és sikeres vezetők tudása alapján szedtem össze a javaslataimat.

Érdekel a Minikurzus következő anyaga?

Az egyes pontok megoldásait mindig a BCC tagok között fogjuk először megosztani, de ha nem vagy a BCC üzleti klub tagja, akkor is hozzájuthatsz soron kívül a kurus következő anyagához, vagy ha többet szeretnél jelentkezhetsz Bartucz László személyes online tanácsadására