Kommunikálj az ügyfeleiddel, szerezz újakat!
április 15, 2020
Időtervezés, válság lefolyási verziók – ez fog tetszeni a legkevésbé ☹
április 28, 2020

Bartucz László – “Növekedj a válságban” című minikurzusa, melyben azonnal használható gyakorlati ötleteket kapsz, mellébeszélés nélkül.

1. pont. : Pénzügyi tervezés a válságban, gyakorlati feladatokkal

1. Alapszabály

Nem érdekel senkit most a mérleg, az eredmény-kimutatás, a tőke-megfelelés és társai, csakis a CASH FLOW (valós pénzáramlás)

2. Az optimizmus a hagyományos értelemben csődbe fog vinni

Azaz: “Nem kell aggódni, minden rendben lesz” optimizmusa nem működik.

Ami működik:

VÁRD A LEGJOBBAT, ÉS KÉSZÜLJ FEL A LEGROSSZABBRA IS!
→ Általában a felkészült emberek és cégek kapják a „szerencsés” helyzeteket.

3. A feladat nagyon egyszerű

A rendelkezésre álló források és várható költségek alapján túlélési tervet kell készíteni!

  • Addig faragni a költségeket, hajtani a bevételt, alternatív bevételi forrást keresni, amíg egy finanszírozható átmeneti időszakot nem látunk (az időszak tervezésére ld. 2 pont: hosszabb lesz, mint várod).
  • NEM LEHET NULLA A TARTALÉK az átmeneti időszak végén sem (mi van, ha tovább tart? Miből finanszírozom a már felívelő időszakot? Mi van, ha mégse jön be a bevétel?)

4.  Számold össze az erőforrásaidat:

  • Készpénz, számlapénz, lekötött betét, befektetés, stb.
  • Már teljesített, igazolt és kiszámlázott várható bevétel: mivel mindenki gondban van, ezt a számot el kell osztani kettővel. A másik fele vagy késve, vagy egyáltalán nem fog befolyni.
  • Mennyi bevételt tudsz előteremteni a válság alatt? Mivel mindenki bajban van, célszerű megbizonyosodni a partner fizetőképességéről, vagy (legalább részben) előre-fizetést kikötni. (ld. az 5. pontot: ügyfél-kommunikáció, ügyfél-kommunikáció, ügyfél-kommunikáció,)

5. Időbeli lefolyás

A fentiek időbeli lefolyását is meg kell tervezned (legalább heti szintű cash flow (pénzáramlás) terv.

 6. Számold össze!

Számold össze a költségeidet, és ezek időbeli lefolyását.

 7. Gyökeresen ki kell írtani!

A NEM LÉTFONTOSSÁGÚ KÖLTSÉGEKET!!! (ha átnézed az elmúlt hónapok költségeit – UGYE VAN LEGALÁBB HAVI EREDMÉNYKIMUTATÁSOD J -, akkor látható, hogy mik voltak a múltbeli költségek):

Mivel mindenki gondban lesz, nyugodtan elkezdheted az alkudozást. Például:

I. Az iroda-bérbeadó el tudja dönteni, hogy egy esetlegesen csökkentett bevétel jobb-e neki pár hónapig, mint egy kihulló bérlő, és utána akár félévig üres iroda

II. A munkatársad/alvállalkozód „kényszerszabadsága” alatt egy minimális bevétel is jobb, mint a nulla

III. Alacsonyabb bevétel = kisebb adminisztrációs költség (könyvelő, pénzügyes, stb.)

IV. Reprezentáció, klasszikus képzés, szóró-ajándék, utazás, és társai értelemszerűen átmenetileg kuka

V. stb. stb

8. Fontos: az nem fog működni hogy:

Minden engedményt kicsikarsz, de te nem vagy rugalmas az ügyfeleiddel (Már pár hónapos időtávon sem! ld. 5. pont: ügyfélkapcsolatok). Ez egy kétirányú játszma. Lehet gyakorolni a kötéltáncot.

9. Azonosítsd a feltétlenül szükséges költségeket

Kulcs-munkatársak, akik most is tudnak bevételt termelni; az alapszintű üzemelés emberi és tárgyi költségei; IT és kommunikáció, stb. (Murphy törvénye: az évente egyszer esedékes biztosítási díjak, domain és tárhely hosszabbítások befizetési mindig válságos időre esnek J). Ezeket nem adhatod fel!) Ha az alap költségeidet fel kell adnod, akkor valószínűleg vége a cégednek, legalábbis átmenetileg.

10. Tartalék

A fentiek alapján látszik, hogy melyek lesznek a nehéz időszakok. A működést a már befolyt pénzeknek kell fedeznie (UGYE VOLT LEGALÁBB 3-6 HAVI TARTALÉKOD?). A kintlévőség és a leállás alatti szolgáltatás bevétele legyen „tartalék” (ha bejön, örülünk; de ha nem, akkor nagy bajban lennénk, ha erre várnánk).

11. Legalább három verzióban gondolkodj

a. Legvalószínűbb verzió: eddigi ismereteink, statisztikák, ügyfélkapcsolatok alapján legvalószínűbb pénzáramlás.

b. Armageddon vagy worst case: kétszer hosszabb válság (ld. majd a 2. pont: időterv); lassabb visszatérés a normál működéshez; nem folynak be a kintlévőségek. ERRE KÉSZÜLÜNK FEL

c. Optimista verzió: minden az időterv szerint alakul (ennek a verziónak majd örülünk, de nem erre készülünk)

12. Akcióterv tábla

A fentieket egy napi szintű akcióterv táblába kell illesztened, és mellé tenni a pénzügyi táblázatot (heti cash flow terv).

JÓ MUNKÁT!

Érdekel a kurzus következő anyaga? Itt kérheted!


Növekedj a válságban – Minikurzus

Ezt a receptet követik a sikeres vállalkozások!

A teljes gazdasági összeomlások esetére viszonylag sztenderd recepteket követnek a sikeres vállalkozások. Ezeket foglalom most össze, és folyamatosan teszem közzé az egyes pontokat is részletesen.

Bartucz László

A nehéz helyzetben próbálok tanácsokkal, és ötletekkel segíteni a vállalkozókon.

– Bartucz László –

Valós saját tapasztalat (mostani, több százmillió forint árbevételű cégeimet a 2008-2009-es válságban építettem fel; a feleségemmel közös – kb. félmilliárd értékű ingatlan-portfóliónk is ebben az előző válságban született); és sikeres vezetők tudása alapján szedtem össze a javaslataimat.

Érdekel a Minikurzus következő anyaga?

Az egyes pontok megoldásait mindig a BCC tagok között fogjuk először megosztani, de ha nem vagy a BCC üzleti klub tagja, akkor is hozzájuthatsz soron kívül a kurus következő anyagához, vagy ha többet szeretnél jelentkezhetsz Bartucz László személyes online tanácsadására