Pénzügyi tervezés a válságban, gyakorlati feladatokkal
április 17, 2020
Kránicz Dániel – Qualitas System Kft.
április 30, 2020

Bartucz László – “Növekedj a válságban” című minikurzusa, melyben azonnal használható gyakorlati ötleteket kapsz, mellébeszélés nélkül.

2. pont.: Időtervezés, válság lefolyási verziók

Ez fog tetszeni a legkevésbé ☹

Rövid előszó a fejezethez:

Nehéz helyzetben hajlamosak vagyunk arra, hogy a vágyaink szerint tervezzünk – angolul wishful thinking). Az a véleményem, hogy nem lesz egy csapásra minden szuper júniustól, ne vigye el az optimizmusodat; minden helyzetre és menetrendre lehet nyerő tervet készíteni ☺

  1. A legfontosabb annak a megértése, hogy EZ A VÁLSÁG NEM A KORONAVÍRUSOK MIATT VAN!!! A válság jelei már legalább 1 éve látszanak. A világ gazdasága ciklusokban működik: 8-12 évente egy visszaesés (olajválság: hetvenes évek vége; amerikai hitelválság és európai rendszerváltás: 1989-1995; tech lufi: 2000-es évek eleje, ingatlan lufi: 2008-2009; hosszú ellátási láncok, „just in time” beszállítói rendszerek és kihelyezett termelés válsága: 2020); teljes lista itt: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_economic_crises). 
  2. A mostani válság már régóta érik. Ne higgy a „V” teóriában (angolul hockey stick – hokiütő néven is ismert: hirtelen bezuhanás után gyors visszarendeződés). A vírus csak beindította a bombát. A leállás a bérek csökkenésén keresztül a legutolsó szolgáltatás piacát is csökkenti; körülbelül ugyanannyi idő még a gödör alja, mint legutóbb.
  3. A legtöbb piac mozgásáról elég jó statisztikák vannak az elmúlt 100 évről. Példák: egy átlagos részvény-árfolyamzuhanás 11,5 hónapig tartott; a Budapest belvárosi ingatlan piacnak kb. 5 év kellett az árak mélypontjának eléréséig, utána ugyanennyi a csúcsig. A leginkább elemzett két gazdasági válság az 1930-as évek eleji „Great Depression” és a 2008-as. A főbb gazdasági mutatók és a saját piacod viselkedésének statisztikái egy kis internetes kutatással megtalálhatók.
  4. Ami valószínű minden válság elején:
    1. A sokk miatt munkahelyek szűnnek meg, és szolgáltatásokat mondanak le az ügyfelek (ezzel további munkahelyek szűnnek meg).
    2. A munkaerő túlkínálat miatt csökkenek a bérek. Ez tovább rontja a fogyasztást (végső soron a bevételedet).
    3. A menekülő befektetéseket (pl. arany) leszámítva esnek az eszközárak (pl.: ingatlan, részvény, stb.). Példa: ingatlan-befektető ügyfelem már 2019 májusában előre látta a lakásárak csökkenését. Minden szakértő hitegette magát, hogy nincs is probléma. 2019 végén rövid elemzés és akciótervezés után az ügyfél minimális haszonnal „eldobta” befektetéseit; ezzel visszafizetve a hiteleit és elkerülve a havi több milliós finanszírozási költséget. 2020. március végén kb. 10-20 %-ot estek az árak pár hét alatt (több mint egy évnyi stagnálás után ez vírustól függetlenül várható volt; legfeljebb más ütemben). Akik tartották az ingatlanjaikat és az árakat, azok most lakásonként 5-10-15 milliót bukhatnak.
    4. A finanszírozás költségei (kamatok) általában nőnek. Az előző válságban a kormányok ez ellen hatásosan tettek: rengeteg ingyen (értsd: teljesen fedezetlen) olcsó pénzt öntöttek a piacokra; ezt már most elkezdték, tehát nem biztos, hogy most emelkednek a kamatok.
    5. A nem létfontosságú szolgáltatások a makrogazdaságnál jobban zuhannak. Példa: 2009-ben a médiapiac (főleg a régi klasszikus reklámok pl. rádió és nyomtatott sajtó) bezuhant. Felesleges volt költeni reklámra, ha senki sem vásárol. Amikor kicsit felfelé ment a fogyasztás, a reklámok nélkül is nőtt. Így lassabban tért vissza a reklámba a pénz. Amikor visszatért, akkor is az internetre és Facebookhoz.
  5. A tervezéskor két fő stádiumra kell tervezned:A megrázkódtatás ideje: jelen esetben a szabad mozgást korlátozó intézkedések végéig
  6. A lassú felépülés időszaka
  7. Ezt követi majd a gyorsuló növekedés pár év múlva, illetve a vírusok esetén egy speciális szcenárió: mi van, ha egy következő nagyobb hullámban visszatér egy vírus, vagy annak mutációja.

FELADATOK:

  1. Állíts fel vártható ütemtervet:
    1.  Szerinted mikor lesz vége a lezárásoknak? Most ezeket nyár elejére jósolják a szakértők.
    2. Meddig fog még zuhanni a piacod (internetes kutatás alapján az előző válság adatai alapján)?

Egy gyakorlati példa: tegyük fel, hogy egy általános kiskereskedelmi üzleted van. Lehetnek egyedi előnyeid, vagy hátrányaid az általános piachoz képest; de a teljes piac mozgása jó indikátor a tervezéshez (most az általános kiskereskedelmi forgalom trendjét használom a példában, de mindegyik specifikus piacra lehet ilyen adatokat találni). KERESS ADATOT A SAJÁT PIACODRA (ez csak példa).

A diagram szerint (forrás: Takarékbank elemzés) a válság előtt 1 évvel volt a csúcs, és utána 5 évvel a gödör alja (2005-ös árszinten 105%-ról 88%-ra) 16%-kal esett a forgalom. 

Hasonló forgalmi lefutással tervezve meg tudod tervezni a várható bevételeidet. Ebből kiderül, hogy milyen létszámot / bérköltséget, bérleti díjat, marketing költséget, stb. engedhetsz meg magadnak (pl. nem veszed vissza azonnal az összese emberedet, vagy újratárgyalod az ingatlan bérleti díját). 

  1. A fentiek alapján dolgozd át az 1. pont szerinti átmeneti üzleti tervedet
    1. Egy rossz verzióra is állíts fel ütemtervet. Pl. kétszer hosszabb lesz a lezárás ideje.
    2. Egy legrosszabb verzióra is dolgozz ki menetrendet! Pl. októberben újabb hullám a vírus miatt
  2. Mi a „B” terved, ha a valamelyik verzió már nem túlélhető? Melyik eddigi „lábam” működőképesebb és erősíthető? Átmenetileg nézzek más bevétel után? Stb.

KITARTÁS ☺(ha segítség kell, keresd a tanácsadót)

Érdekel a kurzus következő anyaga? Itt kérheted!


Növekedj a válságban – Minikurzus

Ezt a receptet követik a sikeres vállalkozások!

A teljes gazdasági összeomlások esetére viszonylag sztenderd recepteket követnek a sikeres vállalkozások. Ezeket foglalom most össze, és folyamatosan teszem közzé az egyes pontokat is részletesen.

A nehéz helyzetben próbálok tanácsokkal, és ötletekkel segíteni a vállalkozókon.

– Bartucz László

Valós saját tapasztalat (mostani, több százmillió forint árbevételű cégeimet a 2008-2009-es válságban építettem fel; a feleségemmel közös – kb. félmilliárd értékű ingatlan-portfóliónk is ebben az előző válságban született); és sikeres vezetők tudása alapján szedtem össze a javaslataimat.

Érdekel a Minikurzus következő anyaga?

Az egyes pontok megoldásait mindig a BCC tagok között fogjuk először megosztani, de ha nem vagy a BCC üzleti klub tagja, akkor is hozzájuthatsz soron kívül a kurus következő anyagához, vagy ha többet szeretnél jelentkezhetsz Bartucz László személyes online tanácsadására