Balczó Dorottya és Bloch Dániel – D2 Kreatív Műhely
május 5, 2020
Domonkos Csenge – Sonorilo Language Services
május 10, 2020

Bartucz László – “Növekedj a válságban” című minikurzusa, melyben azonnal használható gyakorlati ötleteket kapsz, mellébeszélés nélkül.

4. pont: Az élet nem áll meg!

Ameddig az bármilyen módon lehetséges, üzemelnie kell a vállalkozásodnak

  • Meg kell tartani az ügyfeleket (bevételt hoznak, és nem viszi el őket más)
  • Meg kell tartani a fontos embereidet (bevételt hoznak, és nem viszi el őket más)
  • Mozgásban kell tartanod az infrastruktúrádat (iroda, gépek, IT, stb.)
  • Az újraindulás költsége nulláról mindig magasabb lenne, mint esetleg egy alacsonyabb szintről (de mégsem nulláról)

MARKETING

Itt az idő, hogy átértékeld az alap-stratégiádat! Elemezd a meglévő legjobb ügyfeleidet, akik nehéz gazdasági körülmények között is vásárolnak tőled. Állítsd fel a nyereségességi top-listát és az ügyfelek felső 20%-át elemezd! ha lehet, akár kérdőívvel is (a kutatáshoz nem árt profi tanácsadó, keress bátran ☺)

  1. Demográfiai adataik (méret, bevétel, létszám stb.)
  2. Mit vásárol tőled?
  3. Miért vásárol?
  4. Mik a motivációi?
  5. Mit kell változtatnod?

Milyen kommunikációs csatornákon éred el a kedvenc ügyfeleidhez hasonló döntéshozókat? Most milyen csatornákat használnak? Hogy érheted el őket?

Nyilván lényegesen különbözik a kommunikációs stratégia a B2B és a B2C (business to business – vagyis üzleti ügyfeleid vannak-e; vagy business to customer – vagyis végfelhasználók az ügyfeleid) vállalkozások között. A kommunikációs stratégiák annyira egyediek, hogy lehetetlen általános tanácsot adni. Egy biztos: kommunikálnod kell!

ÉRTÉKESÍTÉS, ÜGYFÉLKAPCSOLATOK

EGY EGYSZERŰ PÉLDÁN KERESZTÜL TANULJUNK A BUDAFOKI ZÖLDSÉGESTŐL!

Háttérinfó: Minden második nap megjelenik nála a felnőtt lányunk, és több ezer Forintért zöldséget, gyümölcsöt, epret vásárol magának és nekünk is.


– Zöldséges: Juli (TUDJA AZ ÜGYFÉL NEVÉT!), most nem viszel epret anyukádnak? (ISMERI AZ ÜGYFÉL VÁSÁRLÁSI SZOKÁSAIT, ÉS KÖLTÉSÉT!). „A francba, biztos talált valami olcsó eper házhoz szállítót helyettem”, gondolja magában)

– Juli: Most nem, köszönöm

– Zöldséges: Remélem, jól van (TÖRŐDÉST MUTAT!). Mindenesetre itt egy kis friss saláta-doboz ajándékba anyukádnak, amit tudom, hogy szeret (ISMERI AZ ÜGYFÉL KEDVENC TERMÉKEIT; és EXTRA SZOLGÁLTATÁSSAL IGYEKSZIK MAGÁHOZ KÖTNI!). És itt van neked is egy ajándékba (LEKÖTELEZI A DÖNTÉSHOZÓ MUNKATÁRSÁT IS!)


Igazi profi vállalkozó, nem is kell tovább részletezni, csak utánozni ☺.

WEBSHOP

Ha bármit értékesítesz, és még nincs webshop-od, akkor javaslom, hogy holnaptól legyen. Egy egyszerű árlista és elérhetőség is több mint a semmi. Egy egyszerű weblap az akciós termékkel, már egy lépéssel jobb. Egy egyszerű wordpress webshop azért pár hét alatt személyre szabható; az még jobb ☺. Addig meg folyhat a rendes fejlesztés.

ÜZEMELTETÉS

Elég jó esély van arra, hogy részben, vagy egészben másképp kell működnöd átmenetileg. Ezek a tapasztalattok azért lesznek fontosak, mert a későbbi termékfejlesztéshez is használhatod őket. A válságok sajátja, hogy az emberek általában (a vevőid is) kénytelenek új működési módokat kitalálni. Ezek a szokások sok esetben a válságos időszak után is fennmaradnak. A mostani válság sláger termékei:

  1. Nyilván minden, ami a fertőzés elkerüléséhez kapcsolódik (maszk, fertőtlenítő, stb.)
  2. Tartós élelmiszer és társai
  3. Otthoni szórakoztatás

Ha nem ilyeneket gyártasz, akkor is van esély ☺. Óva intenék mindenkit attól, hogy hirtelen futárcéget alapítson, vagy kézfertőtlenítő gyártásba kezdjen. Ezek általában magas induló költségeket igénylő üzletek, és nem véletlenül a profi marketinggel rendelkező nagy cégek uralják ezeket a piacokat. A saját szolgáltatásod módosításával azonban életben tudsz maradni, vagy extra szolgáltatásokat tudsz nyújtani, amit a jövőben a versenyelőnyöd lehet (egy következő fejezetbe lesz szó a termékfejlesztésről).

  1. Házhoz szállítás minden formája. Végtelen listát tudnék itt írni arról, hogy hány szolgáltató indított be percek alatt házhoz szállító szolgáltatást, vagy szerződött le ilyen szolgáltatóval (pl. netpincér):

A szomszéd virágos; az eddig csak hosszú várakozási idővel foglalásra elérhető exkluzív étterem; a játszótér-építő (nyilván az alkatrészeket árulja online, nem az építést ☺); a környék összes zöldségese és pékje, stb. stb.

  1. Online kommunikáció; minden, ami IT: a rendszergazdák, a távoli elérést biztosító szolgáltatók, a laptopok és modemek forgalmazói; a webshop programozók, és társaik most szuper konjunktúrában működnek. 
  2. Bármilyen tanácsadónak azonnal át kellett lépni az online térbe. Itt a legfontosabb alapszabály, hogy a kommunikációs felületnek (a marketing és a szolgáltatás esetében is) a célcsoportunk számára nagyon könnyen elérhetőnek és egyszerűnek kell lennie:

A coach; az adótanácsadó; a könyvelő; az építész-iroda; az üzleti tanácsadó; a HR-es (sajnos leginkább elbocsájtások miatt), az ingatlanos (pl. videó lakásbemutatás), stb. stb.

TÚLÉLÉSED BIZTOSÍTÉKA

Bármilyen erőforrás, vagy ismeret, aminek a birtokában van, hasznos lehet, és akár a túlélésed biztosítéka lehet.

EGY VALÓS PÉLDA

A legtöbb szállítmányozó és fuvarszervező bezárta a boltot, vagy csődbe ment az elmúlt hónapban. Az egyik Budapest környéki cégnek van néhány (eddig kis mértékben kihasznált) hűtőkocsija. Ezekkel most gyógyszert, gyógyászati eszközöket, és hűtendő élelmiszert szállítanak. És túlélnek.

A GYÁRTÁS TECHNIKAI RÉSZLETEIHEZ TE ÉRTESZ A LEGJOBBAN

Vélhetően már megoldottad, hogy otthonról dolgozzon, aki tud. Amihez személyes részvétel kell, ott meg remélhetőleg sikerül kialakítani egy több műszakos váltó-rendszert, hogy lehetőleg ne fertőzze le egy ember az egész csapatot.

PÉNZÜGYEK

Bocs, de most a legkevesebb költsége a lényeg. Minimál létszám, minimál menedzsment, minimál költség. Fontos az adminisztráció, de fontosabb a túlélés: mi az a minimál költség, amivel még éppen működik minden. Állíts be a nem termelő osztályokon, és futás vissza az értékesítéshez ☺.

FELADATOK

  1. Ügyfél-kutatás
  2. Alap-stratégia aktualizálása
  3. Online kommunikációs és sales csatornák tesztelése
  4. Mérd fel az erőforrásaidat! Van olyan, ami eddig nem volt a fókuszban, átmeneti szolgáltatás lehet?
  5. Azonnali „webshop” indítás
  6. Online szolgáltatási felület kidolgozása
  7. Gyártás és pénzügyek optimalizálása

HAJRÁ! ☺(ha segítség kell, keresd a tanácsadót)

Érdekel a kurzus következő anyaga? Itt kérheted!


Növekedj a válságban – Minikurzus

Ezt a receptet követik a sikeres vállalkozások!

A teljes gazdasági összeomlások esetére viszonylag sztenderd recepteket követnek a sikeres vállalkozások. Ezeket foglalom most össze, és folyamatosan teszem közzé az egyes pontokat is részletesen.

A nehéz helyzetben próbálok tanácsokkal, és ötletekkel segíteni a vállalkozókon.

– Bartucz László

Valós saját tapasztalat (mostani, több százmillió forint árbevételű cégeimet a 2008-2009-es válságban építettem fel; a feleségemmel közös – kb. félmilliárd értékű ingatlan-portfóliónk is ebben az előző válságban született); és sikeres vezetők tudása alapján szedtem össze a javaslataimat.

Érdekel a Minikurzus következő anyaga?

Az egyes pontok megoldásait mindig a BCC tagok között fogjuk először megosztani, de ha nem vagy a BCC üzleti klub tagja, akkor is hozzájuthatsz soron kívül a kurus következő anyagához, vagy ha többet szeretnél jelentkezhetsz Bartucz László személyes online tanácsadására