Balla Bálint – rb.visuals.com
május 12, 2020
Termékfejlesztés
május 28, 2020

Bartucz László – “Növekedj a válságban” című minikurzusa, melyben azonnal használható gyakorlati ötleteket kapsz, mellébeszélés nélkül.

6. pont: Agresszív fogyókúra

1. A LEGFONTOSABB KÉRDÉSED AZ LESZ:

“Miért kell csökkentenem a cégem méretét?” Ez nyilván hosszabb távú költségcsökkentést jelent: bér-, iroda-, alapanyag-, készlet-, költség-szintet kell csökkenteni, hogy versenyképesek maradj a nehéz időszakban.

Vírus, lezárás, kinyitás, minden újraindul – legalábbis ezt szeretnénk. Erről már korábban írtam: https://bcc-hungary.hu/idotervezes-valsag-lefolyasi-verziok-ez-fog-tetszeni-a-legkevesbe/. A válasz egyszerű: ha csak 10% esélye van, hogy lassan, évekig tart a visszarendeződés, akkor a válság kirobbanása előtti cégméret mellet (na jó, kivéve, ha kézfertőtlenítőt gyártasz ☺) még évekig lehetsz veszteséges, vagy kell a túlélésért küzdened. Az elhúzódó válság valószínűség inkább 90% sajnos.

Legyen elég egy grafikon az előző válságból:

Az értelmezés viszonylag egyszerű: a bomba robbanása után 6 évig rakétasebességgel nőtt a munkanélküliség (értsd: a potenciális vásárlóid bevétele rohamosan csökkent) egész Európában.

2. BÍZZ A SAJÁT ÉRTÉKELŐ KÉPESSÉGEDBEN!

Ha nem látod a veszélyt, akkor ne olvass tovább! Ha azonban úgy érzed, hogy fennáll a lassú visszarendeződés valószínűsége, akkor a következő kérdés: FOGYÓKÚRA, DE HOGYAN?

3. ITT KÉT FŐ CÉL LEBEGJEN A SZEMED ELŐTT:

  1. Minden, rövidtávon nélkülözhető költséget AZONNAL dobjunk ki! Erről itt olvashatsz: https://bcc-hungary.hu/dobd-el-a-ballasztot/
  2. A karantén időszakot követő további válság-időszakban egy alacsonyabb költségszinten kell majd működnöd. Ezt is szem előtt kell tartani!

4. ELŐSZÖR IS OLVASD EL AZ EDDIGI TERVEZÉSI, ÉS ÁTALAKÍTÁSI TANÁCSOKAT:

https://bcc-hungary.hu/novekedj-a-valsagban-is/ és az összes eddig megjelent pontot is részletesen! Ez a fejezet valójában semmi másról nem szól, minthogy CSINÁLD MEG AZ ÖSSZES FELADATOT AZONNAL!

Kész, akkor ezt a pontot ki végeztük, hajrá ☺. Komolyra fordítva a dolgot: a feladat valóban ez, de nehezebb, mint gondolnád. Ezért pár gyakorlati tanácsot is adok, hogy könnyebb legyen végigmenni ezen a nehéz feladaton.

5. FONTOS VS. KÉNYELMES FELADAT

Mindenki hajlamos azt a feladatot megcsinálni, amihez ért; és nem azt, amelyik szükséges lenne.

PÉLDA

Háttérinfó: Egy programozó cég „dobozos szoftvere” nem érte el a tervezett eladási számok töredékét sem (pedig a válságban is eladható lenne).


Mit csinál egy programozó, aki programozó céget alapított?

Hát tovább programoz! Ehelyett az értékesítést és marketinget kellene pörgetni. A vezető nem ért ezekhez, nincs pénze, és programozókat kellene elküldeni (a törzsi szimpátia ellenében!), hogy szabaduljon fel forrás a marketingre. Azt gondolja, hogy ha jobb lesz a program, majd jobban veszik, tehát fejleszti a terméket. Fél, hogy ha elküld néhány programozót, akkor majd nem tudja őket visszavenni később. Nem hallgat a tanácsadóra és pár hónap alatt tönkremegy… ☹

6. MIBŐL VESZED ÉSZRE, HOGY:

→ Nem a fontos, hanem a “kényelmes” feladatokat csinálod éppen?

  1. Elmerültél az operációban, naponta többször utasításokat osztogatsz, és ellenőrzöl
  2. Minden külső kommunikáció hozzád érkezik
  3. Nincsenek konfliktusok (sajnos egy ilyen nehéz időszakban ez elkerülhetetlen)

Példák:

  • te állítod ki a számlákat (esetleg kézzel, számlatömbből)
  • te szállítod ki a kész termékeket
  • te jársz beszerezni az alapanyagokat
  • te jársz hetente a könyvelődhöz

Ezek egy egyszemélyes vállalkozás kezdeti szakaszában fontos feladatok lehetnek; de most akadályoznak abban, hogy költséget csökkents, vagy, hogy az ügyfelek megtartásán/megszerzésén dolgozz teljes gőzzel.

Válság nélkül is elég rossz szokások egy normál cégnél (valóban egy asszisztensi órabérért akarsz dolgozni napi több órát??? Itt az idő a saját önértékelésed felülbírálatára ☺); a válságban viszont egyenesen katasztrofális vége lehet a dolognak. Egy napi 2 órás táv-asszisztens, vagy egy futárcég bevonása pár óra alatt leszervezhető, és óriási energiát szabadít fel a bevétel biztosításához.

7. MIBŐL VESZED ÉSZRE, HOGY:

→ Nem elég gyors a fogyásod?

Pl. hogy hasonló mondatokat mondasz magadnak:

  • „Iroda minden cégnek kell”
  • „Csak pát hét/hónap a nehéz időszak, addig kell csak megtartani az embereket”
  • „Minden költségem fix költség”
  • Ha minden rendbe jön szeptemberben, akkor túlélem

8. GYAKOROLD A GYORS ELEMZÉST ÉS DÖNTÉST!

A döntéseknek általában gyorsnak, és digitálisnak (igen/nem) kell lennie, ELEMZÉS ALAPJÁN

  1. Semmi értelme egyetlen drága Forintot költeni olyan eszközre, munkatársra, amit nem tudsz fenntartani a legrosszabb verziód végéig.

EGY INGATLANOS PÉLDA

A cég irodákat bérel hosszú távra, és azokat felosztva kisebb cégeknek adja bérbe, és rövidtávra tárgyalókat-irodákat ad ki (kisebb cégeknek, külföldi üzletembereknek, stb.).


A válság első napján elveszti az ügyfelei 80%-át. Az összes várható bevétele szeptemberig egyenlő a bent maradt kauciók összegével. Kb. két hónapot tud még finanszírozni, és csőd lenne a vége. Két lehetőség van:

A/ Vagy AZONNAL (mondjuk 1 hét alatt) köt egy olyan megállapodást a befektetőivel, hogy a következő kéthavi díjat elosztjuk a nyár végéig

B/ „Dobja” az ingatlanokat: elveszíti a saját maga által fizetett kauciókat és a beépített befektetéseit (viszont nem kell hónapokig bérleti díjat fizetnie bevétel nélkül)

Az említett példában a cég elvesztette az irodái 20%-át. A többi befektető felmérte, hogy az ajánlott verzió még mindig jobb nekik, mint szeptember után még 3 hónapig bérlőket keresni (vélhetően alacsonyabb díjon). Példa-cégünk viszont túléli az első nehéz időszakot, és marad tőkéje szeptemberben újrabérelni.

  1. A munkatársak esete a legnehezebb. Valakit elbocsájtani sosem kellemes. Viszont lehet, hogy meg tudsz menteni 3 másik munkahelyet egy elbocsájtással; mindig a nagyobb képet kell nézni! Itt 3 kategóriát kell felállítanod (ugye vannak pénzügyi terveid? ☺ https://bcc-hungary.hu/penzugyi-tervezes-a-valsagban-gyakorlati-feladatokkal/):
    1. Nem létfontosságú pozíció: sajnos azonnali leépítés
    2. Létfontosságú: azonnal be kell biztosítanod az emberedet, hogy MINDIG LESZ MUNKÁJA NÁLAD
    3. Most pár hónapig nehezen tudom finanszírozni, de az alacsonyabb szintű normál működéshez már szükséges lesz: átmeneti megállapodást kell kötni (pl átmeneti bércsökkenés, megmarad a munkája, stb.)

9. A CSÖKKENTÉS RENGETEG STRESSZEL JÁR

Gyorsabb és könnyebb kulturált kommunikációval megoldani a erőlködés helyett. Pár példamondat:

  1. Most probléma van, mindenki bukik. Ebben az én részem….. Mennyit tudsz bevállalni te?
  2. Munkatárs: mennyi a minimum „túlélő” bér igényed?
  3. Hogyan tudok segíteni neked átvészelni a következő hónapokat? Példa: mi segítettünk a munkatársnak lealkudni a saját lakása bérleti díját. Ezzel alacsonyabb a „túlélő” időszak bér-igénye. Mindenki relatíve nyer: munkatárs megmarad, én tudom finanszírozni a cégemet, a főbérlője pedig megtartja a bérlőjét.

A feladatokat a fenti leírás és a korábbi anyagok már tartalmazzák. Hajrá és kitartás ☺ (ha segítség kell, keresd a tanácsadót)

Érdekel a kurzus következő anyaga? Itt kérheted!


Növekedj a válságban – Minikurzus

Ezt a receptet követik a sikeres vállalkozások!

A teljes gazdasági összeomlások esetére viszonylag sztenderd recepteket követnek a sikeres vállalkozások. Ezeket foglalom most össze, és folyamatosan teszem közzé az egyes pontokat is részletesen.

A nehéz helyzetben próbálok tanácsokkal, és ötletekkel segíteni a vállalkozókon.

– Bartucz László

Valós saját tapasztalat (mostani, több százmillió forint árbevételű cégeimet a 2008-2009-es válságban építettem fel; a feleségemmel közös – kb. félmilliárd értékű ingatlan-portfóliónk is ebben az előző válságban született); és sikeres vezetők tudása alapján szedtem össze a javaslataimat.

Érdekel a Minikurzus következő anyaga?

Az egyes pontok megoldásait mindig a BCC tagok között fogjuk először megosztani, de ha nem vagy a BCC üzleti klub tagja, akkor is hozzájuthatsz soron kívül a kurus következő anyagához, vagy ha többet szeretnél jelentkezhetsz Bartucz László személyes online tanácsadására